مراسم تقدیر از دانشجویان حائز رتبه های برتر در یازدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی
دعوت از اعضاء جامعه دانشجوئی برای مشارکت گسترده در المپیادهای علمی، درخواست مشترک معاون آموزشی، مسئولین، اعضاء هیئت علمی و دانشجویان حائز رتبه های برتر در یازدهمین المپیاد علمی
مراسم تقدیر از دانشجویان حائز رتبه های برتر در یازدهمین المپیاد دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این مراسم گفت: شناسایی استعدادهای جامعه دانشجوئی و جریان سازی برای شکوفایی این استعداد ها در مسیر حل مشکلات واقعی نظام سلامت از جمله مهمترین اهداف نظام آموزشی است.
به گفته دکتر سید محمد نصیر الدین طباطبایی، هدف دانشگاه از شرکت دانشجویان در المپیادهای علمی صرفا کسب رتبه های برتر نیست و هدف اصلی از این فعالیت نهادینه ساختن روحیه نوآوری، خلاقیّت و حرکت در مسیر ارتقاء شاخص های سلامت است.
وی افزود: شرایط و حیطه های فعالیت در المپیاد های علمی به گونه ای است که دانشجویان شرکت کننده در این رقابت ها ضمن کسب تجربه های عینی و آشنائی نزدیک با واقعیت های اجتماعی منشا تحولات علمی و عملی در حیطه های تخصصی دانشگاه خواهند شد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن تقدیر از تمامی دانشجویان شرکت کننده در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، حمایت از توسعه فردی و حرفه ای دانشجویان و فراهم کردن زمینه مشارکت و موفقیـ دانشجویان در این رقابت ها را یکی از وظائف دانشگاه، حوزه معاونت آموزشی و واحد شناسائی و پرورش استعدادهای درخشان دانشگاه عنوان کرد و افزود: یکی از کمترین این حمایت ها این است که با همکاری اساتید محترم، دانشجویان شرکت کننده در رخدادهای علمی، المپیادها و استعدادهای درخشان، نگرانی بابت درج غیبت در کلاس های درسی را نداشته باشند.
به گفته دکتر طباطبائی در یازدهمین دوره المپیاد علمی، نمایندگان این دانشگاه پس از طی مراحل دانشگاهی و منطقه ای و برگزیده شدن در این سطوح وارد رقابت در سطح ملّی شدند و در 6 حیطه اصلی المپیاد شامل "مدیریت نظام سلامت"، " مطالعات بین رشته ای"، "تمرکز علمی درعلوم پایه"، "استدلال بالینی"، "آموزش پزشکی" و "کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم" به رقابت پرداختند.
وی با دعوت از مجموعه دانشجویان، اعضاء هیئت علمی و کارکنان دانشگاه برای شرکت در دوره ای آتی این المپیاد گفت: با توجه به نیاز های واقعی نظام سلامت موضوعات خاصی برای هریک از این حیطه ها تعریف شده است و به عنوان مثال "مساله مدیریت منابع انسانی" به عنوان موضوع اصلی حیطه مدیریت نظام سلامت، "مساله نظام حمایت دانشجوئی، به عنوان موضوع اصلی حیطه آموزش پزشکی، "مساله هوش مصنوعی و بیوانفورماتیک" به عنوان موضوع اصلی حیطه مطالعات بین شته ای، "مساله طرح تحول نظام سلامت" به عنوان موضوع اصلی در حیطه استدلال بالینی، "مساله دیابت" به عنوان موضوع اصلی در حیطه تمرکز علمی در علوم پایه، و "مساله بازرهای نوظهور سلامت" به عنوان موضوع اصلی در حیطه کارآفرینی اعلام شده است.
در ادامه این جلسه هر یک از اعضاء هیئت علمی و دانشجویان به بیان ایده ها، نظرات و راهکاررهای پیشنهادی خود در خصوص اهمیت ارتقاء شاخص های علمی و راه کارهای افزایش توفیقات دانشگاه در المپیادها و رقابت های علمی در سطح ملّی و بین المللی پرداختند.
دکتر نزار علی مولایی، فوق تخصص بیماری های دستگاه تنفس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این خصوص گفت: تسلط دانشجویان بر شیوه های صحیح استدلال بالینی علاوه بر کاهش زمان معطلی بیماران و کاهش عوارض ناخواسته درمان مناسب می تواند تا 80 درصد از هزینه های مازاد بخش سلامت را کاهش دهد. وی
که به عنوان داور و طراح سوالات با المپیادهای علمی دانشجویان پزشکی همکاری دارد گفت: با توجه به پویا بودن و رو به رشد بودن دانش پزشکی تکیه بر اطلاعات قدیمی و یا حتی آموزش های کلاسیک در دانشگاه ها نمی تواند پاسخگوی نیاز روز افزون فعالان حوزه پزشکی و سلامت به اطلاعت جدید و به روز باشد و به همین دلیل تسلط دانشجویان بر شیوه های نوین استدلال می تواند به پیدا کردن مناسبترین پاسخ ها به سوالات حرفه ای و ابهامات دانش آموختگان جوان حوزه سلامت منجر شود.
دکتر مولائی با اظهار امیدواری در زمینه مشارکت بیشتر دانشجویان در المپیاد های دانشجوئی گفت: همه دانشجویان در همه رشته ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه می توانند در حیطه های مورد علاقه خود در المپیاد دانشجوئی شکت نمایند.
تقدیر از دانشجویانی که علاوه بر فعالیت علمی در حوزه اجرا در کنار مدیران و اعضاء هیئت علمی بودند، تاکید بر ضرورت واقع بینانه شدن ظرفیت رشته های علوم پزشکی با هدف توجه بیشتر به کیفیّت آموزش، تشکیل کلاس های آموزشی بر ای اعضاء هیئت علمی، تاکید بر ضرورت آشنائی پزشکان و سایر دانش آموختگان دانشگاه های علوم پزشکی با اصول اولیه و کلیدی علم مدیریت، تفکیک پذیرش دستیار با اهداف آموزشی و درمانی، توجه به تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در آموزش پزشکی و حمایت از اساتید شرکت کننده در برنامه های جنبی از مهمتارین موارد مطرح شده از سیو اعضاء هیئت علمی شرکت کننده در این جلسه بود.
دعوت از همه دانشجویان در همه رشته های تحصیلی دانشگاه برای مشارکت در المپیادهای علمی، توجه به همه جنبه های علمی، اجتماعی، مدیریتی و فرهنگی در فرایند آموزش دانشجویان، تقدیر از مسئولین، کارکنان و اعضاء هیئت علمی که در برگزاری این المپیاد با دانشجویان همکاری داشتند، ضرورت تغییر دیدگاه همه ارکان دانشگاه عم از دانشجو، هیئت علمی و کارمند به مقوله المپیاد علمی، افزایش تعداد کارگاه های آموزشی و انگیزشی برای دانشجویان، ساخت و تجهیز کارگاه های فنی و توسعه آزمایشگاه ها برای شرکت بیشتر دانشجویان در فرایند نوآوری و کارآفرینی، تاکید بر کارائی و اثر بخشی قابل توجه محتوای آموزشی المپیادهای دانشجوئی در مقایسه با دوره های آموزشی مرسوم در رشته های پزشکی از جمله مهمترین موارد مطرح شده توسط دانشجویان بود.
در پایان این جلسه که بعد از ظهر روز چهارشنبه 20 آذرماه 1398 در محل حوزه معاونت آموزشی برگزار شد از 8 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان برتر که در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور حائز رتبه و کسب موفقیت شده بودند به شرح ذیل و با اهداء لوح تقدیر بعمل آمد:
1) آقای دکتر مهران پناهی، به جهت کسب رتبه برترکشوری در یازدهمین المپیاد دانشجوئی در حیطه علوم پایه
2) آقای دکتر فرهاد طبسی، به جهت ارتقاءاز مرحله اول آمایشی به مرحله دوم کشوری و منتخب یازدهمین یازدهمین المپیاد دانشجوئی در حیطه علوم پایه
3) آقای ابوالفضل پارسی مود و علیرضا پورعلی، دانشجوی رشته پزشکی، به عنوان منتخبین یازدهمین المپیاد دانشجوئی در حیطه مطالعات بین رشته ای
4) آقای علیرضا پورعلی، دانشجوی رشته پزشکی، به عنوان منتخبین یازدهمین المپیاد دانشجوئی در حیطه مطالعات بین رشته ای
5) آقای رامین بزی، دانشجوی رشته پزشکی به عنوان منتخب یازدهمین المپیاد دانشجوئی در حیطه مدیریت نظام سلامت
6) آقای صالح سرحدی، دانشجوی پزشکی به عنوان منتخب یازدهمین المپیاد دانشجوئی در حیطه آموزش پزشکی
7) آقای سعید مداح دشتکی، دانشجوی رشته بینائی سنجی به عنوان منتخب یازدهمین المپیاد دانشجوئی در حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم
8) آقای دکتر مهرداد هروی به عنوان دبیر کمیته کشوری المپیاد
دانشجوئی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
همچنین در این جلسه از دبیران قبلی و فعلی حیطه های 6 گانه المپیاد دانشجوئی تقدیر شد. اسامی این گروه از اعضاء هیئت علمی به شرح ذیل بود:
1) آقای دکترپرویز رضا میرلطفی، دبیر سابق حیطه مطالعات بین رشته ای
2) آقای دکترمهدی صادقی مالواجردی، دبیر سابق حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم
3) آقای دکترحامد طاهری ، دبیر سابق حیطه استدلال بالینی
4) خانم دکتر اعظم عاصمی راد، دبیر حیطه تمکر علمی درعلوم پایه
5) خانم دکتر لیلا صفابخش، دبیر حیطه آموزش پزشکی
6) آقای دکتر محمدرضا خمرنیا ، دبیر حیطه مدیریت نظام سلامت
7) آقای دکتر مهدی زنگنه، مدرس حیطه مدیریت نظام سلامت
8) آقای دکتر نزارعلی مولائی، داور ملّی و طراح سوالات کشوری در حیطه استدلال بالینی
همچنین در این جلسه آقای دکتر مهدی مهدوی پناه، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی به عنوان دبیر جدید حیطه مطالعات بین رشته ای، خانم دکتر کیخا، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی به عنوان دبیر جدید حیطه کارآفرینی و خانم دکتر موسوی، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی و فوق تخصص گوارش به عنوان دبیر جدید حیطه استدلال بالینی معرفی شدند.
comment